Blog

Svi masovni mediji su u neku ruku društvene mreže


Jutros sam naišao na jedan zanimljiv post naziva All Media Is Social – The 4 Levels of Social in Media koji mi je tek nakon nekoliko sati odzvonio u glavi i mislim da sam ga tek sad s određenim zaostatkom u potpunosti razumio. Bloger Matt J. McDonald govori o tezi u kojoj su u principu svi postojeći mediji društveni mediji. Razvrstao ih je u četiri osnovne kategorije. Post o tome kako sam ga, mojim rječnikom, doživio.
Prva grupa su Društveno pasivni mediji (Socially Passive Media). U grupu bi spadali skoro pa svi masovni mediji. Televizija, novine, radio, časopisi te ostali, nazovimo ih, jednosmjerni, mediji. Dakle komunikacija ide samo prema čitatelju, ali ne i obrnuto. To je djelomično točno. Ti mediji možda i nemaju direktnu povratnu informaciju, međutim čitatelji u neku ruku indirektno utječu na formiranje medija. Uzmimo primjer TV serije, ako je gledanost slaba, onda će ta TV serija nestati s malih ekrana, ako je gledanost više nego očekivana, onda možemo očekivati i reprizna emitiranja. Konzument ovdje nema mogućnosti direktne reakcije, ali ako ne kupuje, ne čita, ne sluša ili ne gleda određeni sadržaj, onda je taj sadržaj osuđen na propast.
Druga grupa su Mediji s društvenim utjecajem (Socially Influenced Media). Ovu grupu čini zanimljiva kombinacija utjecaja konzumenata na medij. Bio bi ovo jedan mali korak prema “uređivanju” određenog medija. Konzument nema direktni utjecaj na izgled medija, na njegov sadržaj, koncept već na indirektan način utječe na nijanse zadanih gabarita prezentacije. Primjerom, radio emisije koje dozvoljavaju slušateljima izbor muzike, TV emisije u koje se mogu javiti gledatelji te postaviti pitanja gostima ili kritizirati rad, uglavnom mogu imati mali utjecaj na razvoj emisije. Neke druge emisije poput Supet Talent Show, Hrvatska traži zvijezu ili čak nekih kvizeva (poput legendarne Kviskoteke) ovise o ishodu koji definira krajnji konzument, koji je ovdje u aktivnoj ulozi “uređivanja” emisije.
Treća grupa su Društveno izdvojeni mediji (Socially Highlighted Media). Ovo su mediji koji su u biti pravi društveni mediji, odnosno početci društvenih medija. Neki nepisani uvjet za te društvene medije je Internet platforma. U ovoj grupi medija mi određujemo što će se negdje objaviti, što će se izdvojiti od ostatka sadržaja, odnosno, što će se više promovirati, a što manje. Primjeri tih medija su Digg, StumbleUpon, delicious i slični. Dakle, ovdje već imamo direktni utjecaj na izdavaštvo određenog sadržaja.
Posljednja grupa, četvrta su Društveno kreirani mediji (Socially Created Media). Ta grupa sadrži sve ostale medije koja mi znamo pod pojmom društvenih mreža. Twitter, Flickr, Youtube, Facebook, blogovi, mikro blogovi sve su to mediji koji su bazirani isključivo na društvenim normama. Twitter koji nije okrenut društvenoj mreži jednostavno ne može postojati, on je kreiran s ciljem globalnog uređivanja. On ovisi o svima nama. To je ujedno grupa koja se najbrže razvija, koja već sad, kad još nije na samom vrhuncu ima apsolutnu prevlast diljem planete. Konzumentu jedino što preostaje je da daje svoj obol razvijanju i daljnjem kreiranju ovih društvenih mreža i jednostavno čekati i pratiti kada i kako će se dalje razvijati.

Oznake:,

0 Comments on Svi masovni mediji su u neku ruku društvene mreže

    Odgovori

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *