Blog

Segmentiranje portala Fotografija.hr


Slijedeći post će zorno opisati dilemu u kojoj se nalazim, točnije u kojoj se nalazi ekipa portala Fotografija.hr kojeg smo pokrenuli ove godine. Volio bih da se uključite putem komentara, dakle svojim razmišljanjem i viđenjem stvari kako najjednostavnije riješiti nastali problem. Ukratko, Fotografija.hr je, usudio bih se reći, jedinstveni portal na ovom području, nije jedini koji odrađuje temu fotografije, no bez imalo skromnosti rekao bih da jedini pokrivamo cijelo područje djelovanja fotografije kao kulture, barem to pokušavamo.
Portal je osnovan u svibnju 2009. godine i dosad smo ga natjerali do nekih 500-tinjak jedinstvenih posjeta dnevno što nam je izuzetno reprezentativan rezultat. Glavne vodilje su nam bile informacija, edukacija i kvaliteta. Nadam se da smo to i postigli. Trenutno portal uređuje nešto više od desetak ljudi, od kojih je petorica stalna postava, a ostatak su suradnici koji s vremena na vrijeme šalju materijale.

Tokom ove godine smo došli do jednog ozbiljnog nivoa na kojem nam trenutna struktura počinje biti premala, nedovoljna te se javlja potreba proširenja. Međutim, upravo taj segment nam je od velike važnosti i ni u kom slučaju ne smijemo “zabrazditi” u krivom smjeru jer bojim se da će cijeli projekt izgubiti kredibilitet. Svi naši sadržaji su u Creative Commons inačici, osim ako autori ne zahtijevaju drugačije, dakle tekstovi se slobodno prenose po drugim medijima uz navođenje izvora, te nam je jedna od glavnih zadaća širenje korisne informacije. Od studenog ove godine imamo čast što je u ekipu ušao i otac fotografije i kinematografije u Hrvatskoj prof. Krešimir Mikić (fotografi se ga mogu sjetiti iz časopisa Sam svoj majstor, rubrika fotografija) te nam njegov obol u građi portala daje veliku dozu kredibiliteta, ozbiljnosti i sigurnosti.
Ono što nam je sada, tokom ovih blagdana, glavna preokupacija, barem u razmišljanjima je u kojem smjeru se kretati dalje. Naime, moji nastojanja, koja su bazirana na iskustvu korištenja interneta te stjecanja prometa, je povremeno usmjeravanje portala popularnim sadržajima. Dakle, sadržajima koji će privlačiti široku javnost, ali opet ni u kom slučaju ne prelaziti u tabloid te gubiti kvalitetu. Primjer jedne takve pilot rubrike je Autoportret, upitnik u kojem će se predstavljati mladi i javnosti nepoznati fotografi putem upitnika sa “popularnim” pitanjima. Sporno pitanje koje je dosad potrošilo najviše energije cjelokupne redakcije i suradnika je “Vlatka Pokos ili Dolores Lambaša?” Naime, pitanje je koncipirano tako da učesniku ankete daje širok spektar mogućnosti odgovora. Određeni dio ekipe je to shvatio kao iskorakom u tabloid, dakle žutilo (samim spominjanjem određenih osoba), te sustavno odbija prihvatiti rubriku u tom konceptu pitanja kao stalnu. Osobnog sam stava da žutilo ne ulazi u portal, dakle nikad ni neće, te nam je i dalje vodilja kvaliteta, edukacija, informacija.

Zanima me mišljenje i stav posjetitelja, javnosti. Dakle, da li mislite da je taj upitnik Autoportret, kao takav, “ulazak” u tabloid? Molio bih da pokušate komentarima se izjasniti. Hvala 🙂




Sukladno tome dolazimo do jednog većeg iskoraka kojeg moramo napraviti, a stanoviti Autoportret je samo kap koja je prelila čašu. Naime, portal je namijenjeni publici od 7 do 77, dakle klincima, školskom uzrastu, gdje ćemo i imati tečajeve o fotografiji u osnovnim, a možda i srednjim školama, mladima, starima, … Određeni elementi portala, odnosno određeni fotografi vrlo često zadiru u marginalna područja fotografije, nazovimo to sub kulturom kao što su erotika, body art i slično. Određene dijela tih autora poput nagih ženskih ili muških aktova nisu za onaj dio populacije koji gravitira dobnoj granici 7, a tko zna, možda nije ni primjeren (zdravstveno) onima od 77 :).
Ideja je segmentiranje portala na više sub portala. Što znači da će osnovni element (naslovnica) biti ispunjen mainstream sadržajem dostupnim svima, dakle vijesti, događanja, predstavljanja, kalendar zbivanja, izložbe i slično. Drugi element početne stranice će biti struktura linkova koja će voditi na određeni sub portal. Konkretno, edukativni odjeljak portala nije zadovoljan s ovim drugim populističkim, s čime se apsolutno slažem. Nije ni u kom slučaju fer prema, recimo prof. Mikiću, da njegov sadržaj koji je građen na životnom dijelu i dugogodišnjem iskustvu bude u nekom jednakom “težinskom nivou” sa, recimo, Autoportretom koji koketira sa populizmom (namjerno) ili pak određenim reportažama koje su plod jednog godišnjeg odmora. Pritom ne želim omalovažavati ni jedan segment sadržaja. I kolumne prof. Mikića i reportaže i Autoportret imaju svoju snagu i svoju težinu samo ih je potrebno odijeliti jedne od drugih.
Sukladno tome nastala je ideja da početkom slijedeće godine odradimo segmentiranje portala u nekoliko osnovnih sub portala, a to su: mainstream, edukacija, margine, popularno. Svaka od ovih tema su zasebne cjeline koje jedinu zajedničku dodirnu točku imaju na početnoj stranici portala. Tu u neku ruku dolazimo i do definicije portala, što je u biti prolaz, vrata, ulaz u nešto.
Segmentiranjem dobijemo na “čistoći” sadržaja. Odnosno, posjetitelji koji su se došli educirati odlaze direktno na, recimo, edu.fotografija.hr, oni koji bi ipak malo gledali ženske aktove odlaze na margine.fotografija.hr i slično. A s druge strane, posjetiteljima kojima presjek svih sadržaja ne smeta dolaze na naslovnu stranicu.

Slijedeće što me zanima, dragi čitatelji, da li smatrate ovo segmentiranje dobrim potezom?

Zašto segmentiranje?
Prvenstveno iz financijskih, a kasnije i zbog sadržajnih razloga. Naime, portal kao takav ima određene troškove održavanja, servera, suradnika, putnih troškova i slično, te radi se o nemaloj brojki od oko 20 000 kuna godišnje. Prva godina postojanja je financirana od nas samih. Uz to radimo projekte na osnovu kojih tražimo određena sredstva od grada, županije, države i slično, te se nadamo nekoj financijskoj injekciji iz tog područja za 2010. godinu. No, problem je u tome što smo u neku ruku, ukoliko dobijemo sredstva, hendikepirani po pitanju marketinga i oglašavanja, naime, ukoliko Ministarstvo, recimo kulture, financira naš projekt mi onda ne smijemo još dodatno zarađivati prodajom oglasnog prostora na tom projektu. S druge strane, ukoliko ne dobijemo nikakva sredstva mi smo primorani ići u prodajne vode, dakle marketing i oglašavanje. Segmentacija nam u ovom slučaju donosi 4 projekta, od kojih dio bude financijski podržani od strane neke institucije, dakle edukativni dio kao zasebna cjelina, a dio bude financirani od prodaje banera, članaka i slično, popularni dio te margine.

Slijedeće što se povlači po glavama osnivača, točnije samo mojoj, jest tehnička podrška tog projekta. Prilikom osnivanja portala odluka je pala da koristimo Joomla CMS kao framework za daljnji razvoj. Kako smo i sadržajno podržali opensource tako nam je i taj CMS pao kao sjekira u med. Međutim povećanjem sadržaja i posjetitelja dolazimo do zaključka da postaje sve tromiji, te da ukoliko dupliciramo i sadržaj i posjete, a što je vrlo vjerojatno da će se desiti prvom polovicom 2010. godine trenutni CMS nam neće biti od koristi.
Ono što je meni palo na pamet, a sve više mi se sviđa jest prelazak na WordPress MU sučelje. I dalje smo pristaše open source varijante te nam financijsko ulaganje u CMS nije opcija. Prelaskom na WP MU, mi, iz nekog medija “portal” prelazimo u medij “blog”. Na samom početku te ideje se postavilo pitanje da li prelaskom na blog mijenjamo naziv iz “Portal za fotografsku kulturu” u “Blog za fotografsku kulturu”? Odgovor je; segmentiranjem sadržaja ne, jer naslovnica, bez obzira što se radi o blogu, i dalje ostaje portal, vrata za dalje. Pritom svaki segment bude određeni blog. Blog Edukacija, blog Margine, blog Popularno. Za krajnjeg korisnika stvar ostaje ista, njemu je svejedno da li surfa portalom ili blogom, te dali će na adresi edu.fotografija.hr pronaći Joomla CMS ili WP MU. WordPress kao platforma je znatno brži, pouzdaniji, čišći te provjereni (New York Times blog) za veliki promet. Također je u nekoj blog varijanti lakše doći do mišljenja čitatelja, posjetitelja jer su nam ona od velike važnosti. Drugim riječima, oni nas indirektno mogu usmjeravati u kreiranju sadržaja. Pritom mislim na slijedeće; kolega piše seriju članaka o bljeskalici. On također ima zacrtani plan što će pisati nakon serije o bljeskalici. To može, a i ne mora biti zanimljiva serija čitateljima, te bi putem komentara mogli doći do informacija da je većini interesantnije više pisati o, recimo, široko kutnim objektivima nego o portretnim objektivima.

Koje je vaše mišljenje o prelasku na blog i WordPress MU platformu?



Oznake:

0 Comments on Segmentiranje portala Fotografija.hr

    Odgovori

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *