Četvrti sastojak ove juhe su posjetitelji. Blog smo postavili, znači instalirali smo primjerice WordPress, postavili komponente po želji, SEO plugin, Sitemap komponentu i slično. Zatim smo ga počeli puniti sadržajem i to redovito činimo po mogućnosti nekom dnevnom/dvodnevnom dinamikom. Nakon što imamo već nekoliko postova postavljamo Adsense te slične kontekstualne oglase, u postovima koristimo affiliate linkove, te sve to skupa začinimo pokojim banerom po cijelom blogu. Uglavnom, pripremili smo naš blog za zaradu, sada nam još samo trebaju posjetitelji bez kojih je sav naš uloženi trud uzaludan. Taj posljednji segment je u neku ruku i najteži dio, barem od samih početaka. Zlatno pravilo je da ako redovito održavamo naš blog, posjetitelji će već doći, no, svakako ako želimo postati profesionalni bloger, te jednog dana i živjeti od našeg bloganja, trebamo uložiti i određenu količinu vremena, a ako smo u mogućnosti i novaca u promociju.
Postoje dva osnovna seta načina koja možemo primjenjivati na porast posjećenosti blogu. Jedan set podrazumijeva da na raspolaganju imamo određeni budžet kojeg možemo slobodno uložiti u promidžbu. Druge metode su, naravno, one bez tog budžeta. Ja ću se pozabaviti onim drugim metodama, barem u ovom postu.
I ovdje moram spomenuti da nam očekivanja ne smiju biti velika, odnosno, moramo se držati u nekim granicama normalne. Nerealno je očekivati da nakon primjene svih metoda odjednom počnemo zarađivati i živjeti od toga. Još uvijek je vrijeme najveći faktor u svemu tome. Dugogodišnji etablirani blog svakako ima određenih prednosti pred blogom kojeg smo nedavno pokrenuli.
Krenimo redom. Pripremne metode.
Jedan od detalja koji utječe na bolje rangiranje pri tražilicama (barem kod inicijalnog indeksiranja) je vrijeme na koje zakupimo domenu. Dakle, 90% nas korisnika zakupi domenu na godinu dana te je svake godine produžuje. Umjesto toga, bolje je da je odjednom zakupimo na 5 ili 10 godina. Zašto? Jedan od podataka koji spremaju tražilice prilikom indeksiranja domene je, osim dosadašnje starosti domene, i vrijeme do koje je ona zakupljena. Dakle, ako vam domena ističe već slijedeće godine nije rijedak slučaj da je ista manje rangirana od one koja ističe za deset godina. Naime kod potonje je vidljiva određena ozbiljnost prilikom pokretanja projekta. Možda vam izgleda kao nerealna činjenica da su roboti toliko pametni te da mogu uvidjeti naše namjere, što je istina, oni to ne mogu, ali svakako treba imati na umu da je te iste robote projektirao/programirao čovjek, stručnjak upravo za taj segment.
Sam naziv domene i nije toliko bitan. Danas je prilično teško pronaći neku komercijalnu domenu koja će biti idealna za naše pojmove tako da je to nevažan podatak u našoj promociji, osim ako nam je uvjetovano proizvodom, temom. Drugim riječima radimo s onim što imamo.
Vrlo često se susrećemo s pojmom SEO ili SEM. Ovdje se radi o dva slična, ali opet različita pojma. Ono što nas zanima u ovom slučaju je SEO, odnosno Search Engine Optimization, prevedeno optimizacija stranica za tražilice. Ukratko, to je set određenih metoda koje primjenjujemo na naš web sadržaj, a u svrhu što boljeg rangiranja na stranicama rezultata pretrage određene (nama zanimljive) ključne riječi ili pojma. Dakle, ono što želimo je da kad netko upiše u pretraživač, recimo, riječ “tartuf” ili pojam “uzgoj tartufa” da upravo naša stranica bude na vrhu rezultata traženja. Da li smo prvi ili drugi ili treći ne igra neku veliku ulogu, najbitnije je da smo na prvoj stranici. Neki SEO stručnjaci su čak razvili teoriju da je drugi link na stranicama rezultata traženja bolje posjećen od onog prvog. Pustimo taj segment SEO majstorima.
Nama kao autorima teksta je to, isto kao i programiranje CMS-s, samo otegotna situacija te je pokušamo na neki način automatizirati. Kako? Ako koristimo neku gotovu skriptu, CMS, blog onda je najbolje da na nju instaliramo SEO plugin koji će umjesto nas odrađivati taj dio. Na nama je samo da ga inicijalno podesimo prema našim zahtjevima. Dakle, ono što se tu podrazumijeva su: uredni nazivi linkova odnosno, URL-a članka, ispravno pisanje naslova članaka, korištenje ključnih riječi i opisa u meta tagovima, čisti i ispravan HTML kod, itd. Postoje neke naznake da se ključne riječi više ne moraju optimizirati pa čak i koristiti. No, s njima je svakako bolje nego bez njih. Svi SEO dodaci imaju te osnovne, neki čak i napredne korake optimizacije već riješene, tako da mi ne trebamo brinuti o tome. Nama preostaje jedino pisanje.
Što nam uopće donosi taj SEO? On ja namijenjen što boljoj optimizaciji naši stranica, odnosno, njime omogućavamo raznim pretraživačima, ponajviše Google-u, da što lakše dođe do naših stranica i da ih što češće ponudi kao rezultat traženje na određenu ključnu riječ pretrage. S druge strane SEO optimizirana stranica nam omogućuje relevantnije i kvalitetnije prikazivanje Adsense oglasa te nam time može na taj način malo povećati zaradu.
Kao jedan od segmenata te optimizacije bi predložio instaliranje Sitemapa, odnosno mape stranica/bloga/postova koja se prijavljuje Google pretraživaču kako bi još i na taj način olakšali ispisivanje relevantnih/naših stranica na stranicama rezultata pretrage.
Postoje još mnoge metode kojima možemo istaknuti naše stranice na rezultatima traženja, no to je već jedan posebni segment djelovanja za kojeg treba puno više od jednog blog posta.
Osim rezultata pretraživanja imamo još nekoliko drugih izvora s kojih možemo dobivati posjetitelje. Ukoliko pišemo postove na engleskom jeziku onda bih svakako preporučio i pisanje članaka za razne stručne blogove ili baze članaka, recimo Goarticles.com. Ono što dobivamo takvim objavljivanjem je skoro po viralna rasprostranjenost linka na našu stranicu. Kad napišemo neki članak, obavezno ispod njega dodajemo kratki rezime autora sa povratnim linkom na željenu stranicu. Članak se pod Creative Commons (CC) licencom distribuira raznim direktorijima članaka, koji omogućavaju da krajnji korisnici koriste naše tekstove na svojim stranicama uz obavezno navođenje podataka o autoru. Vrlo lako se može dogoditi da ako napišemo zanimljiv članak on bude već za tjedan dana na tisuće raznih stranica diljem interneta koje linkaju prema nama. Vlasnici tih stranica obično uzimaju članke koji odgovaraju njihovoj interesnoj skupini, dakle, ako napišemo zanimljiv članak o uzgoju tartufa te ga stavimo na neke od direktorija članaka, njih će preuzeti mnogi vlasnici stranica koji na ovaj ili onaj način imaju veze sa tartufima.
Što se tiče Hrvatske takvih stranica još uvijek nema, ok, ima nekoliko direktorija članaka, no nažalost oni nikad nisu dostigli onaj željeni nivo. Doduše treba im dati nešto više vremena za razvoj. Nedavno je na Hrvatskom tržištu pokrenut jedan sličan servis/blog koji će sadržavati stručne i kvalitetne članke na koje, ako zadovoljite uvjete, možete slati i svoje stručne članke. Adresa je www.specijalist.com.
Druga slična metoda objavljivanja vaših članaka su servisi na koje prijavljujete kratke uvode članaka s povratnim linkom. Jedan od njih je i Croportal.net na koji prijavljujete naslov, link i kratki sadržaj vašeg posta te se on automatski objavljuje na njihovom portalu. Kod njih bih samo spomenuo da se objave vrše automatski te da oni ne garantiraju za objavljeni članak, tako da osim stručnih članaka servis ima jako razvijenu mrežu vijesti koje će vjerojatno zasjeniti vaše djelo. Jedan od velikih nedostataka zbog kojeg sam prestao pratiti taj servis je što je ponekad potrebno napraviti i po pet klikova da bi došli do neke vijesti koja je objavljena recimo na Indexu.
Što se blogera tiće onda tu postoji jedan puno kvalitetniji i koncizniji servis, a to je Blogeri.hr. Naime, princip prijave je jednak onom na Croportalu, samo je razlika što se vaš blog ne objavljuje odmah već nakon verifikacije od strane glavnih urednika. Sukladno tome Blogeri.hr sadrže samo provjere i kvalitetne blogove i postove. Ponekad se zna desiti da neki blog nije objavljen iz nekog nepoznatog razloga, no to je najmanje što nas mora mučiti. Konkretno kod mene nisu objavljena samo dva. Nakon razgovora s pokretačima sam i dobio konkretan odgovor zašto. Dakle, obavezna stanica nakon pisanja bloga je www.blogeri.hr. Slični servis je još blogariat.com koji je trenutno pod redizajnom te je to vjerojatno razlog zašto mi pokretači još uvijek nisu odgovorili na e-mail.
Još jedan domaći servis tog tipa je Naslov.hr, no možda nije idealan za promociju vašeg bloga zbog relativno male naslovne stranice i velikog broja prijavljenih članaka, tako da je vaš blog na samoj naslovnici možda desetak minuta. Spomenuo bih još nekoliko servisa tog tipa, a to su Najby.com, Blogerica.com, Novina.com.
Jedan od specijaliziranih je i sam Bug.hr, odnosno Bug.hr/blogroll. Meni osobno on spada među bolje referente, ali je uvjet da vaš blog, odnosno postovi budu vezani uz temu računala i informatike.
Blog također možete prijaviti na Pogodak.hr, gdje nakon prijave i odobrenja imate par dana pozornosti na njihovoj naslovnici. No, kako Pogodak.hr sve više i više pada nije neka referenca od koje bi imali koristi. Blog također prijavite na www.hr direktorij.
Za blogove koje smatrate da su dobri (svi su dobri, ali neki se moraju isticati) svakako možete slati nekim od vodećih portala te ih zamoliti, ako njihovi glavni urednici smatraju zanimljivim, da ga objave na svojim stranicama. Iz osobnog iskustva znam da Net.hr te Monitor.hr su nerijetko susretljivi prema autorima/blogerima.
Ako planirate ozbiljnije blogati svakako morate izaći iz zamišljenih okvira svojeg bloga. Bitno je da ste prisutni po drugim blogovima, stranicama s komentarima, diskusijama. Pritom ne mislim suvislo ostavljanje komentara “Super blog” te pratećim linkom na vaš blog jer to skoro pa graniči sa spammanjem. Na kraju krajeva za razliku od SEO metode ovdje direktno komunicirate sa ljudima, blogerima, kolegama i čitateljima. Uz to ako ste aktivni po forumima i sličnom okupljalištima, ukoliko vam pravila dozvoljavaju, stavite svoj link u potpis.
Od ostalih servisa svakako preporučam aktivno korištenje Twitter računa. Ista priča kao i s komentiranjem, nemojte koristiti Twitter samo da bi promovirali linkove na vaše blogove, vi kao prvo morate biti aktivan član, sakupiti određeni broj pratioca (Followera) da bi uopće i imali kome prezentirati vaš link. WordPress ima mogućnost/plugin da automatski pri objavi posta postavi komentar na Twitter sa pratećim povratnim linkom. Još jednom ponavljam, ne radite to često i isključivo, budite aktivni član zajednice, steknite ljude koji vas prate zbog toga jer ste kvalitetni u nečemu, a to je vaša niša o kojoj na kraju krajeva i bazirate vaš blog. Prednost Twittera je što vaš post, ako ga vaši pratitelji smatraju zanimljivim, mogu prenijeti svojim pratiteljima, oni svojim i tako može do u nedogled.
Facebook je malo rezerviraniji po tom pitanju jer ono što objavite mogu vidjeti samo vaši prijatelji tako da neki veći doseg nije moguć bez velikog broja prijatelja.
Vratimo se malo na sam blog. Vrlo je česti slučaj da je nekim čitateljima blog nečitak, slova premala. Imajte na umu da nemaju svi odličan vid poput vas, recimo ja imam određenu dioptriju, ali mi čitanje 10 ili 11 px fonta nije problem. Mome prijatelju je 13/14 px skoro pa nečitak. Današnji operativni sustavi te preglednici interneta imaju mogućnost povećanja stranice/teksta, no svakako u svoj blog stavite mogućnosti da si i posjetitelj može povećati, odnosno smanjiti tekst na postu. Vjerovali ili ne, ali ako nemate tu opciju možete gubiti i do 10% vaših čitatelja. Osim toga imajte na umu sve one čitatelje s posebnim potrebama, istražite na koji način surfaju recimo slijepi te omogućite i njima konzumiranje vašeg sadržaja.
Za kraj bih dotakao i zaštitu vašeg dijela, odnosno autorska prava. Vaš autorski tekst kojeg objavite na blogu dobiva svoju vrijednost s trenutkom objave. Dakle, potpis autora i službeno vrijeme objave. Sve što je različito od toga radio je netko drugi, uz vaše dopuštenje ili bez njega. Danas korištenje Copyright metode skoro pa da nema efekta. Zašto? Recimo da i netko uzme vaš post i objavi ga kod sebe, potpiše svojim imenom i prezimenom. Vi ga naravno možete tužiti. Tužba je jedan dugačak i mukotrpan, te naposljetku i skup, proces kojeg svakako ne preporučam nikome. Cijena jednog sata odvjetnika je 500 kn plus PDV. Proces može trajati godinama i u 80% slučajeva će završiti mirenjem. Podjela sudskih troškova i nikome ništa. Nažalost takva je situacija u Hrvatskoj po tom pitanju. Preporuka je stavljanje Creative Common licence na vaše djelo i to uz mogućnost objavljivanja, ali uz navođenje izvora i bez promjene. Time dajete drugima mogućnost korištenja vaših tekstova, i oni će vam zauzvrat dati povratni link. Time ujedno i širite vaš link po Internetu i imate više potencijalnih posjetitelja. Uvijek postoje razni, spomena ne vrijedni, likovi koji će usprkos svemu uzeti vaš tekst i objaviti ga negdje pod svojim imenom. Njih je najbolje ljubazno zamoliti da potpišu vas i stave vam link. Ukoliko će se oglušiti na to, onda je najbolje da upotrijebite svoja dva najjača oružja, a to su riječ i vaši čitatelji.
Ja sam osobno imao takvih situacija kad sam vodio portal Mojedijete.com. Nakon mene pokrenuto je nekoliko portala te tematike, jedan od njih je i Sretnodijete. Naime, njihov urednik/urednica je prenio/la neke moje članke koje je uzeo/la s Net.hr koji je prenio moj članak. Net.hr je uredno potpisao odakle im tekst i sve super. No, urednici portala Sretnodijete su potpisali kao izvor Net.hr. Ja sam im slao nekoliko mailova gdje sam im dao do znanja da mogu koristi i ostale moje tekstove, ali neka navedu ispravan izvor sadržaj. Na sve mailove su se oglušili, naravno, izvor spornog članak nisu zamijenili. Imao sam sva prava i uvjete za podizanje tužbe, međutim nije imalo smisla. S druge strane portali poput Monitor.ba koji je također prenosio neke moje tekstove, nakon maila su reagirali i naveli izvore, dakle jedan korektan odnos. Sa portalom Žena.hr sam imao isto sličan deal, oni su objavljivali neke moje uz navođenje izvore, a ja njihove. Samo tih par portala koji su prenosili moje članke je diglo posjećenost za više od 50%. Osim toga uvijek ostavljate prostor za razvijanje daljnje suradnje.
Eto me na kraju, shvativši da sam već na petoj stranici OpenOffice dokumenta, a još bi mogao i toliko sročiti, no polako, ima mjesta u ostalim postovima.
U slijedećem postu ću opisati kako najbolje smjestiti Adsense oglase na post i blog te kako ih optimizirati za najbolji učinak.
Wave on…

17 thoughts on “Profesionalni bloger 3 – Posjetitelji

  1. Hvala na spominjanju blogera 😉
    A što se tiče samog posta, odličan je i mislim da je sve navedeno što se i trebalo navesti. Od SEO-a, prijave postova na razne stranice, autorskih prava i slično… 😉

  2. Hvala na spominjanju blogera 😉
    A što se tiče samog posta, odličan je i mislim da je sve navedeno što se i trebalo navesti. Od SEO-a, prijave postova na razne stranice, autorskih prava i slično… 😉

  3. Jedna stvar koju bih preporučio je pisanje “guest postova” na drugim blogovima, koji će donijeti inicijalne posjetitelje i pomoći page ranku. Naravno, uz zahtjev da se uz post objavi tvoj kratak životopis s linkom na tvoj blog.

  4. Jedna stvar koju bih preporučio je pisanje “guest postova” na drugim blogovima, koji će donijeti inicijalne posjetitelje i pomoći page ranku. Naravno, uz zahtjev da se uz post objavi tvoj kratak životopis s linkom na tvoj blog.

  5. Da, kao gostujući bloger možeš puno profitirati glede posjetitelja, spomenuo sam jedan novi servis specijalist.com koji je po mom mišljenju upravo idealan za to. Ako imate kakvih još blogova/sličnih servisa svakako bi mi bilo drago ako ih spomenete u komentarima 🙂

  6. Da, kao gostujući bloger možeš puno profitirati glede posjetitelja, spomenuo sam jedan novi servis specijalist.com koji je po mom mišljenju upravo idealan za to. Ako imate kakvih još blogova/sličnih servisa svakako bi mi bilo drago ako ih spomenete u komentarima 🙂

  7. već duže (od kada i sama blogam) pratim tvog blog a nedavno sam se i odvažila postaviti pitanje. nažalost si me ignorirao (nisi vidio il ti se učinilo nezanimljivim odgovoriti?), pa kako mi se čini da znaš dosta toga ja ću pitati ponovo pa što bude.
    prelazim s wp.com na vlastitu .com domenu. kako ublažiti prelazak (i ne izgubiti dosadašnje pozicije) na tražilicama?
    ima li neka caka? ili prelazak znači (barem što se npr, gugla tiče) da počinjem ispočetka a sve do sada postignuto puj-pike-nevaži?
    hvala unaprijed na odgovoru!
    Pozz

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *