Blog

Minimalizam u web dizajnu


Vremena kad je internet stranica bila nepotrebno ispunjenja grafičkim i vizualnim efektima daleko su iza nas. Istina je da u današnje vrijeme još uvijek postoje autori takvih stranica, a sukladno tome i same stranice kojima se isti ti autori naveliko hvale, no svaki web dizajner koji “drži do sebe” i želi biti poslovno uspješan svakako mora biti u korak sa vremenom. Danas je vrijeme kada je najbitnija informacija, kada je najbitnije da posjetitelj nakon dolaska na određenu web stranicu bude “zadovoljen”, odnosno, da dobije informaciju što je moguće točniju te što jednostavnije i brže.
Sve bržim razvijanjem Semantic weba, i sve širim korištenjem web2 standarda, te tehnologija poput Ajaxa, minimalizam u web dizajnu polako dolazi na svoje, pod time mislim da više nije pusta želja pojedinih dizajnera i izvođača, već i sami korisnici-naručitelji uviđaju prednosti čistog i jednostavnog dizajna pred grafički “nabrijanim” stranicama.

U današnje vrijeme brzih internet kanala i veza, nerijetko autori web stranica budu povučeni mogućnošću da stranicu mogu opteretiti raznim grafičko-multimedijalnim dodacima te time zadovoljiti posjetitelja u svakom pogledu. No to obično bude kontra efektivno od traženog. Naime, razvojem novih tehnologija, sve je brži i češći i razvoj novih nazovimo web dizajnera, koji vjerojatno ni nisu web dizajneri, jer nemaju dovoljno znanja da bi uzeli notepad ili bilo koji goli tekstualni editor te ručno napisali internet stranicu, ali s druge strane u svojoj referentnoj listi imaju desetak grafičko “odrađenih” web projekata. To im svakako omogučavaju današnji alati koje u par klikova iz dizajna u gif ili nekom drugom grafičkom formatu pretvaraju isti u html zapis, odnosno, gotovu web stranicu. No, to je svakako njihov odabir, vratimo se mi minimalizmu.

Dakle, osnovne smjernice u web minimalizmu su očuvanje praznog prostora, dakle ne popunjavajte nepotrebnim efektima bijelinu na stranici jer ona je zaslužna za urednost vašeg sadržaja te ujedno ne umara oko posjetitelju prilikom čitanja. Nadalje je bitno da se stranica brzo učita te da se posjetitelju što prije ispiše tražena informacija. Također je bitno da ne stvaramo zbrku i komplikacije sa linkovma, drugim riječima neka sve bude klik do dva udaljeno od naslovnice.

Primjena u praksi

Minimalizam se može primjeniti na mnogim aspektima prilikom izrade web stranice, ovdje ću spomenuti samo neke osnovne crtice kojima dobivate stranicu rađenu minimalističkim pristupom.

Korištenjem CSSa (cascading style sheets) dobivate odličnu podlogu za daljnji razvoj webice. Pritom sve stilove formatiranja stavljamo u zasebnu CSS datoteku koja se linka na svaku stranicu pojedinačno. Pritom olakšavamo glavnu stranicu i dobivamo na brzini učitavanja.

Korištenjem reducirane grafike na stranici svakako odlučujete kako će ista izgledati te koliko brzo, odnosno, sporo će se stranica učitavati. Dakle koristite samo onu najnužniju grafiku, a i nju svedite na minimum. Bez imalo ustručavanja izbacimo razne dekoracijski nepotrebne zahvate. Time ujedno osim preglednosti i urednosti dobivamo i na brzini učitavanja.

Umjesto grafičkih elemena slobodno si damo malo oduška u bojama, naravno, u granicama dobrog ukusa. Recimo da je stranica tematski podijeljena na cjeline, te iste cjeline su linkovima povezane sa glavnom i drugim stranicama. Te linkove radi lakšeg raspoznavanja cjelina stavljamo u grupe odvojene bojama, te isto tako na tematskoj stranici koristimo u nekim elementima tu boju. Znači ako nam plava boja linka označa cjelinu u kojoj se nalaze naši blogovi, onda uz naziv bloga možemo staviti jednu 10×10 px plavu ikonu. Time grafički ispunimo stranicu, a ujedno plavom bojom posjetitelju sugeriramo da se nalazi u cjelini blogova.

Fontovi su esencijalni dijelovi stranice, ponajviše kod stranica rađenih minimalističkim pristupom. Neki autori tog smjera “dozvoljavaju” do tri različita fonta na stranici, no, osobno bih savjetovao da se koriste najviše dva različita fonta. Jedan koristimo za linkove i tekstove, a drugi za naslove. Također je bitno koristiti “browser friendly” fontove, odnosno one koje browser može prikazatti bez potrebe naknadnog skidanja fonta. Fontovi koji se najčešće koriste su Arial, Verdana, Times new Roman, Courier new, Trebuchet, Georgia, …

Optimizacija za tražilice je neizostavan dio minimalističkog pristupa razvoju web stranica. Naime ukoliko slijedite osnovne postulate optimizacije naknadno optimiziranje nije prijeko potrebno. Pod osnovnim zahvatima podrazumijeva se korištenje čistog i ispravnog html koda, dakle css odvojite u zasebne datoteke, korištenje H1, H2, H3 tagova za naslove, korištenje naziva u linkovima, korištenje boldanih-masnih nadnaslova ili uvoda, korištenje meta tagova opisa i ključnih riječi, korištenje naslova stranica, po mogučnosti dinamičkog te populiranog ključnim riječima. Također kod imenovanja datoteka koristite razumne nazive poput blog-o-dizajnu.html umjesto bl001.html.

Korištenjem ovih osnovnih minimalističkih pristupa svakako možete razvijati vašu web prezentaciju u ispravnom pravcu. Pritom je bitno spomenuti da inicijalnim očuvanjem praznine i bijelog prostora, uvijek imate mjesta za dodavanje zaboravljenog, odnosno za razna proširenja weba bez potrebe za značajnijim grafičkim promjenama. Dakle, ovo je samo dijelić iz web svijeta minimalizma, ostatak se prepušta autoru na maštu i volju. Ali ako slijedite samo ove osnovne crtice te pritom budete originalni i jedinstveni vaš web uradak svakako će se isticati koliko vizualno toliko i funkcionalnošću iznad ostalih.

Oznake:, , ,

0 Comments on Minimalizam u web dizajnu

    Odgovori

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *