Blog

Marketinški nepismena država


Hrvatska se može pohvaliti šačicom marketinških stručnjaka, PR managera i uspješnih trgovaca oglasnim prostorom, no za većinu te šačice se može reči da je “marketinški nepismena” ili žive u nekim bivšim vremenima. U ovoj priči se neću puno zadržavati na marketinškim agencijama koje rade za proviziju, koje dobivaju kampanje i prosljeđuju ih na tv, novine ili portale, ovdje ću govoriti o marketing stručnjacima tvrtaka koje odlučuju gdje će plasirati oglase. Zadnji primjer omalovažavanja tog marketinga je i sam bivši premijer koji eto za veliku lovu neće raditi ništa, glumiti će marketinšku biljku, a sve na ime svoje prošlosti, ali ne i iskustva. Bez ikakvih uvreda ovo je otvoreni blog.
Osobno nisam marketinški stručnjak i neću prodavati ni promovirati neke ideje i zamisli. Primio sam se marketinga našeg portala, gdje sam napravio najpametniji potez u svojoj amaterskoj marketinškoj prošlosti, a to je da sam doveo pravog marketing i PR stručnjaka. Ok, frend je i raditi će za budući postotak, ali je i dalje stručnjak i osoba od povjerenja.
Jedan od takvih stručnjaka je i jedan kolega bloger za kojeg osobno smatram da odlično radi svoj posao i tek kad vidim koliko je uspješniji od mene samoga uviđam da je marketing “zajebana” stvar. Dakle, nije dovoljno otvoriti obrt, zaposliti nekolicinu “pričljivih i prodornih” osoba i poslati ih na teren u prodaju. Takvih agencija ima previše. Kad tražim po netu određene vrste subjekata skoro pa svaki informatički obrt ima stavku “marketing agencija”, svaki napredniji “internet” korisnik sebe može smatrati marketing stručnjakom. Iz osobnog iskustva znam da nije tako. I zato mogu s punom odgovornošću tvrditi da je Hrvatska marketinški nepismena država jer upravo takvi ljudi se guraju, a samo u cilju zarade, no ono što nude nije ispravno, nije prodorno i nije dobro. Takvi stručnjaci obično nude oglase po par stotina do par tisuća kuna na nekim portalima, raznim katalozima subjekata, link direktorijima. Najveća glupost koju tu možete napraviti je “popušiti” njihovu spiku. Pravi marketinšku stručnjak ili agencija ima iza sebe nekoliko imena za koja ste čuli. Što mislim pod time? Ako vas posjeti marektinški stručnjak i ponudi vam za 200 kuna mjesečno reklamu na www.najposjecenijikatalog.com te vam uz to daje i sponzorirani članak, banner, link na naslovnoj stranici jedino što možete napraviti je zalupiti vratima prije nego je i ušao. On vas neće direktno prevariti, no ono što će vam prodati je jadan doseg od par stotina pojsetitelja dnevno i možda jedan do dva klika dnevno. Ako pak vam s druge strane dođe marketinški stručnjak, te vam ponudi sponzorirani oglas za 3000 kuna za dva dana na jednom domaćem portalu za kojeg ste čuli, razmislite o tome. Ljudi su obično neobrazovani za vaše područje, to je manje više pravilo, stoga ako nekome uletite sa pojmovima za koje on nikad nije čuo i koji su njemu strani, velika je vjerojatnost da ćete mu to i prodati, a sve u svrhu da i taj obrt ima svoj CPM. Jel znamo što je CPM? CPC? ROI?
Drugi dio bloga bih posvetio onim pravim stručnjacima koji su obično na menedžerskim ugovorima i koji su u najmanju ruku preplaćeni za svoj posao. Neki dan sam na jednom sajmu u priči sa jednim domaćim izdavačem online specijaliziranig časopisa čuo zanimljivi podatak, koji je samo potvrdio moja razmišljanja. Stavimo jedan prosječni televizor i monitor bok uz bok. Dobivamo dva ekrana koja je danas teško razlikovati. Na jednom sekunda reklame košta 10 000 kuna, na drugom mjesec dana fiksnog oglasa košta 5 000 kuna ili manje. Večina oglašivaća koji drže do marketinga će radije platiti skupu televiziju nego jeftiniji internet. Većini tih velikih glašivaća je bitnija kvantiteta od kvalitete. Primjer, imamo jednog proizvođača fotografske opreme, izuzetno poznatog i imamo domaćeg distributera koji osmišljava kampanju. Taj marketinški stručnjak će 90% predviđenog buđeta potrošiti na ogromnu reklamu u centru grada ili nekom drugom frekventnom mjestu, a tek onaj najsitiniji postotak što mu ostane će potrošiti na specijalizirane portale, stranice i blogove. Dakle, školski primjer “marketinške gluposti”. Ovih 90% uloga mu se ne vraća jer mu je doseg ravan nuli, ok, možda je on viđen svaki dan, ali isto tako ljudi će ga sustavno ignorirati. Kupci fotoaparata i ljudi koji će potrošiti lovu na njega sigurno neće šetati gradom i gledati reklame gdje i što kupiti. Ne danas. Oni će se informirati na domaćim specijaliziranim portalima. Moda imam krivo razmišljanje, ali nikako da shvatim te stručnjake marktinga.
Zašto je Pevec propao? Nije vezano direktno uz marketing, ali kako mi je radno mjesto direktno vezano uz marketing jednog vodećeg portala, imao sam dovoljno vremena i prostora da analiziran njegov pristup oglašavanju. Omjer 99:1. 99% TV, radio, novine, jumbo plakati, flyeri, a 1% internet. Za boga miloga, ni web dućan nisu imali. Apsolutno krivi marketinški potezi koji su eto pomogli i ubrzali kolaps donedavno jednog od jačih domaćih poduzetnika.
Ljudi još ne shvaćaju da je Internet puno jači i veći medij od svih TV kanala zajedno. Informiranje Interentom je svrsihodnije, jeftinije, jednostavnije, kvalitetnije od bilo kojeg drugog reklamiranja. Recimo da imate dva proizvoda koje želite promovirati, maslinovo ulje i djelove za računala. Većina će uložiti na TV reklamu, radio reklamu, oglas u novinama. Time će napraviti poveći doseg, ali učinak će biti minimalan s obzirom na utrošeno. Vi plaćate tu reklamu, a medij vam ne garantira da će isporučiti to ljudima koji su vama potencijalni klijenti. Novine čita svatko, od tih čitatelja 20% obraća pažnju na reklame, od tih 20% možda je 10% njih kojima maslinovo ulje ili djelovi za računala nešto znače. S druge strane ako uložite manje novaca u specijaliziranu internet kampanju i to jednu za maslinovo ulje čiji će se baneri pojavljivati samo na mjestima, stranicama, blogovima, web dućanima koje posjećuju ljudi koje zanima maslinovo ulje, prehrana, proizvodnja istog onda vam je doseg 100%, a učinak daleko veći od novinske kampanje. Drugu usmjerite proizvođačima i kupcima računala.
S druge strane jako veliku zamjerku imam na domaće marketinške agencije specijalizirane za Internet oglašavanje, koje nisu uspijele riješiti onaj “kvantiteta iznad kvalitete” sindrom. Domaće agencije imaju popise najposjećenijih stranica za oglašavanje, te time rade istu tu grešku te specijalizirane bannere ditribuiraju po news portalima, općenitim ne-tematskim okupljalištima i slično, umjesto da naprave specijalizirane kanale na kojima se nalaze i webovi sa 50 000 ljudi dnevno, ali i oni s 50 ljudi dnevno, jer upravo ti manje posjećeni web prostori su kvalitetni i prostori gjde se okupljaju ciljane grupe. Ispravio bih se, neke agencije su pokrenule takve kanale no uvjeti pristupa se dosta rigorozni, ili pak jednostavno posvećuju malo vremena tim kanalima.
Za kraj bih se pohvalio i činjenicom od odnedavno moj twitter, pa time ujedno i blog prate i dvojica predsjedničkih kandidata Ivo Josipović i Nadan Vidošević. Ok, nisu to oni osobno (a možda i jesu) već je to njihov izborni stožer, ali svakako zaslužuju veliki plus što ipak žive u skladu sa današnjim vremenom i načinom života.

Oznake:

15 komentara

  1. Hrvoje Mihajlic
    18. listopada 2009. Odgovori

    Ima dosta istine u ovome što si napisao. Slažem se da pojmovi poput Cost per mille, cost per click, return of investment, zloupotrebljavauju jer zvuče jako pametno, a zapravo samo zdravoseljački pokazuju trošak oglašavanja i povrat investicija.
    Ipak, treba shvatiti da internet kod nas (RH) koristi tek 30% ukupne populacije, a od toga, velika većina su mladi ljudi. I sad... ako imamo ciljanu skupinu npr. kućanice od 35 do 65 godina, imamo popriličan problem :D (zbog tog razloga nebi propast peveca pripisivao lošoj marketinškoj strategiji)
    Još jedna stvar koju dosta ljudi nezna, je činjenica da se u TV oglašavanju već odavno ne koriste "cijene po sekundi", već se za naplaćivanje koriste audiometri. Što su točno audiometri mogao bih napisati u nekom od sljedećih postova na svom blogu, jer ovdje nema mjesta, ali možemo ukratko reći da pomoću njih oglašivaći točno znaju koja ciljana skupina kada gleda televiziju.
    Ista stvar je sa tiskom. Postoje agencije za zakup medija, koje se koncentriraju na 4 stvari: doseg, frekvenciju, pokrivenost i rejting. Kod njih se točno zna koji časopis, koja ciljana skupina čita (npr Klik čitaju muškarci od 18 do 35 godina.
    Istina je, internet je odličan oglašivački medij, ali doseg ciljane skupine mu u velikom broju slučajeva može biti smiješan. Ali s druge strane, internet nudi mnoštvo pogodnosti što se oglašavanja tiće, jer u budućnosti kada svi dobijemo fiksne IP adrese, točno će se znati tko gleda koju stranicu :)
    Naravno, apsolutno stoji da nitko normalan nebi oglašavao foto-aparat s vanjskim oglašavanjem prije interneta al evo... zato stoji naslov :D

  2. Hrvoje Mihajlic
    18. listopada 2009. Odgovori

    Ima dosta istine u ovome što si napisao. Slažem se da pojmovi poput Cost per mille, cost per click, return of investment, zloupotrebljavauju jer zvuče jako pametno, a zapravo samo zdravoseljački pokazuju trošak oglašavanja i povrat investicija.
    Ipak, treba shvatiti da internet kod nas (RH) koristi tek 30% ukupne populacije, a od toga, velika većina su mladi ljudi. I sad... ako imamo ciljanu skupinu npr. kućanice od 35 do 65 godina, imamo popriličan problem :D (zbog tog razloga nebi propast peveca pripisivao lošoj marketinškoj strategiji)
    Još jedna stvar koju dosta ljudi nezna, je činjenica da se u TV oglašavanju već odavno ne koriste "cijene po sekundi", već se za naplaćivanje koriste audiometri. Što su točno audiometri mogao bih napisati u nekom od sljedećih postova na svom blogu, jer ovdje nema mjesta, ali možemo ukratko reći da pomoću njih oglašivaći točno znaju koja ciljana skupina kada gleda televiziju.
    Ista stvar je sa tiskom. Postoje agencije za zakup medija, koje se koncentriraju na 4 stvari: doseg, frekvenciju, pokrivenost i rejting. Kod njih se točno zna koji časopis, koja ciljana skupina čita (npr Klik čitaju muškarci od 18 do 35 godina.
    Istina je, internet je odličan oglašivački medij, ali doseg ciljane skupine mu u velikom broju slučajeva može biti smiješan. Ali s druge strane, internet nudi mnoštvo pogodnosti što se oglašavanja tiće, jer u budućnosti kada svi dobijemo fiksne IP adrese, točno će se znati tko gleda koju stranicu :)
    Naravno, apsolutno stoji da nitko normalan nebi oglašavao foto-aparat s vanjskim oglašavanjem prije interneta al evo... zato stoji naslov :D

  3. Tweets that mention Marketinški nepismena država | Tomislav Buza -- Topsy.com
    18. listopada 2009. Odgovori

    [...] This post was mentioned on Twitter by Hrvoje Mihajlic , tomislav buza. tomislav buza said: Marketinški nepismena država http://is.gd/4pa9T [...]

  4. Tomislav Buza
    18. listopada 2009. Odgovori

    Hvala na novim imputima mom skromnom znanju :)
    Ono što sam mislio istaknuti jest ciljanost oglašavanja, koja se eto odlično odigrava na jednom populističnom servisu kao što je forum. Cjelokupni forum zakupljuju rijetki, obično su to medijska pokroviteljstva, koncerti ili događaji/proizvodi gdje je ciljana skupina masa bez obzira na interese. Oglašivaći se najviše odlučuju za specijalizirane teme. Banke idu u financije, business i slično, informatička oprema u informatičke teme (uzeo sam kao općeniti primjer). Reklamom na TV nije moguće ciljati oglas/pp određenom tipu gledatelja, recimo da se meni bez zaposlenih pojavljuje mobitel ponuda za male poduzetnike, a susjedu koji je poduzetnik sa preko 1000 zaposlenih mobitel ponuda za velika poduzeća. Ok, nije ni online moguće toliko detaljno, ali svakako znamo kakav profil posjetitelja možemo očekivati na poslovnom portalu, a kakav na nekom lifestyle portalu.
    Goegrafski, spolni i dobni profili stoje, apsolutno se slažem.
    Imaju možda offline mediji i taj podatak, interesi i preokupacije gledatlja? Nekim razumom mogu zaključiti da se to može raditi isključivo anketama.
    No, neki okvirnni podatak stoji da je svega 2-3% ukupnog marketinškog buđeta većine tvrtaka rezervirano za Internet.
    Još prije par godina se t-com hvalio sam preko milijun korisnika :) a di su ostali provideri, pa još tih par godina :)

  5. Tomislav Buza
    18. listopada 2009. Odgovori

    Hvala na novim imputima mom skromnom znanju :)
    Ono što sam mislio istaknuti jest ciljanost oglašavanja, koja se eto odlično odigrava na jednom populističnom servisu kao što je forum. Cjelokupni forum zakupljuju rijetki, obično su to medijska pokroviteljstva, koncerti ili događaji/proizvodi gdje je ciljana skupina masa bez obzira na interese. Oglašivaći se najviše odlučuju za specijalizirane teme. Banke idu u financije, business i slično, informatička oprema u informatičke teme (uzeo sam kao općeniti primjer). Reklamom na TV nije moguće ciljati oglas/pp određenom tipu gledatelja, recimo da se meni bez zaposlenih pojavljuje mobitel ponuda za male poduzetnike, a susjedu koji je poduzetnik sa preko 1000 zaposlenih mobitel ponuda za velika poduzeća. Ok, nije ni online moguće toliko detaljno, ali svakako znamo kakav profil posjetitelja možemo očekivati na poslovnom portalu, a kakav na nekom lifestyle portalu.
    Goegrafski, spolni i dobni profili stoje, apsolutno se slažem.
    Imaju možda offline mediji i taj podatak, interesi i preokupacije gledatlja? Nekim razumom mogu zaključiti da se to može raditi isključivo anketama.
    No, neki okvirnni podatak stoji da je svega 2-3% ukupnog marketinškog buđeta većine tvrtaka rezervirano za Internet.
    Još prije par godina se t-com hvalio sam preko milijun korisnika :) a di su ostali provideri, pa još tih par godina :)

  6. Toni Aničić
    19. listopada 2009. Odgovori

    Evo jedan zanimljiv podatak koji sam nekidan procitao u jednom istrazivanju, a totalno se uklapa u temu i ideju ovog posta: "Samo 16% TV reklama ima pozitivan ROI".

  7. Toni Aničić
    19. listopada 2009. Odgovori

    Evo jedan zanimljiv podatak koji sam nekidan procitao u jednom istrazivanju, a totalno se uklapa u temu i ideju ovog posta: "Samo 16% TV reklama ima pozitivan ROI".

  8. Senor Lucid
    20. listopada 2009. Odgovori

    Reci cu samo ovo (i nešto sitno nakon toga):)
    Članak
    30th September 2009
    Online Ad Spending Overtakes TV in the UK
    http://news.softpedia.com/news/Online-Ad-Spending-Overtakes-TV-in-the-UK-123055.shtml
    Hrvatskoj uvijek treba neko vrijeme da uhvati korak (bit će do "tranzicije").
    Još koja godina i uhvatiti će se ta ideja. Sve je to prirodan proces, mlađe generacije obično nasljeđuju one starije. :)
    Starije generacije češće prate mlađe nego obratno. Zadnji paragraf u Tomislavovom postu to najbolje objašnjava.

  9. Senor Lucid
    20. listopada 2009. Odgovori

    Reci cu samo ovo (i nešto sitno nakon toga):)
    Članak
    30th September 2009
    Online Ad Spending Overtakes TV in the UK
    http://news.softpedia.com/news/Online-Ad-Spending-Overtakes-TV-in-the-UK-123055.shtml
    Hrvatskoj uvijek treba neko vrijeme da uhvati korak (bit će do "tranzicije").
    Još koja godina i uhvatiti će se ta ideja. Sve je to prirodan proces, mlađe generacije obično nasljeđuju one starije. :)
    Starije generacije češće prate mlađe nego obratno. Zadnji paragraf u Tomislavovom postu to najbolje objašnjava.

  10. vandamia
    23. listopada 2009. Odgovori

    slazem se s tobom u potpunosti no sto je vise 'nepismenih' lakse je na njima zaradjivati. znam nekoliko jako sposobnih strucnjaka koji su bez posla, nazalost. no sve ce se to jednom iskristalizirati, ono sto vrijedi ostace ono sto ne vrijedi propasce.

  11. vandamia
    23. listopada 2009. Odgovori

    slazem se s tobom u potpunosti no sto je vise 'nepismenih' lakse je na njima zaradjivati. znam nekoliko jako sposobnih strucnjaka koji su bez posla, nazalost. no sve ce se to jednom iskristalizirati, ono sto vrijedi ostace ono sto ne vrijedi propasce.

  12. Hrvoje Mihajlic
    23. listopada 2009. Odgovori

    Imaju možda offline mediji i taj podatak, interesi i preokupacije gledatlja? Nekim razumom mogu zaključiti da se to može raditi isključivo anketama.
    autiometar je zapravo uređaj koji se postavlja u domove obitelji , s ciljem da se pokriju sve ciljane skupine i napravi reprezentativan uzorak. tu govorimo o nekoliko tisuća uređaja.
    sve što si rekao stoji, ali dosta se još stvari mora desiti da se internetom kod nas može doprijeti do svih ciljanih skupina.
    baš pripremam jedan blogpost o mobilnom internet oglašavanju i čitajući literaturu dolazim do stvarno zanimljivih podataka...

  13. Hrvoje Mihajlic
    23. listopada 2009. Odgovori

    Imaju možda offline mediji i taj podatak, interesi i preokupacije gledatlja? Nekim razumom mogu zaključiti da se to može raditi isključivo anketama.
    autiometar je zapravo uređaj koji se postavlja u domove obitelji , s ciljem da se pokriju sve ciljane skupine i napravi reprezentativan uzorak. tu govorimo o nekoliko tisuća uređaja.
    sve što si rekao stoji, ali dosta se još stvari mora desiti da se internetom kod nas može doprijeti do svih ciljanih skupina.
    baš pripremam jedan blogpost o mobilnom internet oglašavanju i čitajući literaturu dolazim do stvarno zanimljivih podataka...

  14. Sandro
    30. studenoga 2009. Odgovori

    Internet oglašavanje u hrvata, puževim koracima napreduje. Ali daleko je to od pravog ciljanog oglašavanja. No napreduju pojedini pa koriste društvene mreže, adwordse, etargete i razne oblike. Bilo bi dobro da svaka jača firma ima i blog neformalno pisan i nadopunjivan sa najsvježijim ifnormacijama, naravno da ostavljaju komentare i one najgore. Svakako preporuka za pročitat nova pravila marketinga, za nekoga tko ne zna o čemu je riječ. I zadnej zanimljiva tema mi je ovo što Hrvoje piše mobilno internet oglašavanje. Vjerojatno kod nas dalekoo, dalekoo...

  15. Sandro
    30. studenoga 2009. Odgovori

    Internet oglašavanje u hrvata, puževim koracima napreduje. Ali daleko je to od pravog ciljanog oglašavanja. No napreduju pojedini pa koriste društvene mreže, adwordse, etargete i razne oblike. Bilo bi dobro da svaka jača firma ima i blog neformalno pisan i nadopunjivan sa najsvježijim ifnormacijama, naravno da ostavljaju komentare i one najgore. Svakako preporuka za pročitat nova pravila marketinga, za nekoga tko ne zna o čemu je riječ. I zadnej zanimljiva tema mi je ovo što Hrvoje piše mobilno internet oglašavanje. Vjerojatno kod nas dalekoo, dalekoo...

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *