Blog

Mali korak za Carnet, ali velik za Hrvatsku, i to u krivom smjeru


Malo sam iznenađen nedavnim prijedlozima novih pravila glede registracije i posjedovanja vršne .hr domene. Dosadašnja situacija oko registracije .hr je ionako izuzetno komplicirana i zahtijeva proceduru od nezamislivih tjedan i pol dana, ponekad i dva tjedna, s time da pola toga vremena ovisimo i ažurnosti pošte. Biti ću malo kritičan u ovom postu u nadi da ipak netko ovo pročita i barem razmisli o skidanju metalnih okova sa procedure zvana registracija .hr domene.

Za pohvaliti je dosadašnja politika da je .hr domena besplatna i na nju ima pravo svako pravno ili fizičko lice (obrtnik) u Hrvatskoj, dakle, obrtnik, poduzetnik, u nekim slučajevima i umjetnik i slično. Postoje i domene od posebne važnosti za unapređenje domaćeg informacijskog sustava koju možemo dobiti i kao pravno i kao fizičko lice, a sve što je potrebno je uvjeriti neki državni organ da je upravo naša domena od izričitog značenja za naš informacijski sustav. Nakon toga oni to odobre, a papire zajedno sa zahtjevom i obrascima šaljemo Carnet DNS službi i oni nam daju tu domenu na dvije godine. Nakon dvije godine ponavlja se procedura produženja.
Prema pravilniku DNS službe .hr domena se daje trajno i besplatno na korištenje, što “plaćamo” dugom i zamornom procedurom registracije, u kojoj, osim obrazaca, šaljemo i papire o registraciji naše tvrtke, obrtna ili udruge. To je još oke, probavljivo. No, ako želimo naziv domene koji ne odgovara nazivu naše tvrtke, na primjer, naša tvrtka se zove “Jabuka”, a mi bi domenu “Kruška” onda je potrebno pisati dodatno obrazloženje zašto želimo domenu “Kruška”, a ne “Jabuka”. Ajde i to je probavljivo, a sve u ime “po zakonu besplatne” domene.

I što se desilo sad?

Naime, sve te domene koje smo dobili, a ne odgovaraju našem nazivu tvrtke, dakle dobili smo domenu “Kruška” besplatno i trajno kako je po zakonu, odjednom ćemo morati plaćati 700 kuna godišnje! Molim? 700 kuna za domenu godišnje? Naime, hosting usluga kod Avalona košta 800 kuna, a sama usluga je na vrlo visokom nivou. Croadria, Plus, Orbis (Orbis je pokrenuo i vlasitit blog vezan uz problematiku) te ostale vodeće hosting tvrtke u Hrvatskoj bi u cijenu jedne .hr domene, koja je po sadašnjem zakonu besplatna i trajno u vlasništvu, komotno mogle strpati dva hosting paketa, godišnje. Znači da će moja hosting usluga umjesto dosadašnjih 800kn iznositi 1500kn godišnje?
Ja sam inače krenuo u proces registracije dodatne .hr domene vezane u podcasteve, dakle domena od važnosti za informacijski sustav RH, ali ako ću je od sredine ove godine plaćati 700 kuna to ne dolazi u obzir. Radije ću uzeti neku vanjsku komercijalnu domenu i nekome vani plaćati godišnju registraciju iste.

Moj skromni prijedlog DNS službi

Neka ostane .hr domena kakva je, dakle besplatna i trajnom vlasništvu uz sva ona silna dokazivanja o tvrtci, obrtnu ili udruzi. Možda da se cijeli sustav modernizira pa da umjesto 2 tjedna i nepotrebne papirologije, proces registracije bude online, naime na internetu postoji baza podataka svih tvrtki, registriranih ili onih koje to nisu. Pa već imamo naš sustav registracije domena Regica, samo ga treba malo proširiti.
Uz korištenje OIB-a jednostavnom procedurom služba poput Carnet DNS-a može doći do svih podataka koji su čak vjerodostojniji od potpisa i pečata. A osim toga postoji model digitalnog potpisa. Pa pobogu već i moja doktorica i njezina sestra komuniciraju internetom iz ambulante u ambulantu, a sve podatke o meni vuku iz središnje baze i na osnovu toga mi generiraju recept za lijek, doznake za bolovanje, uputnice itd. Naš vodeći i jedini središnji sustav registracije vršnih državnih domena se bazira na papirima i poštarima! WTFakčina?

700 kn!?

Odakle im ta cijena? Koje je opravdanje troška? To je deseterostruko skuplje od ostalih komercijalnih domena. Sekundarne domene .com.hr smo dosad plaćali 2-3 puta skuplje od .com domena. Dakle prijedlog je da komercijaliziraju dio .hr domena i to kako oni vele “koje ne odgovaraju nazivu vlasnika” ali pobogu 700 kuna je daleko previše i bezobrazno. Uzmite si 100 kuna godišnje što je sasvim pristojna cijena, ali za tih 100 kuna sigurno ne očekujemo opet dvotjedne zajebancije papirima, pečatima, dokazivanjima i slično. Izvolite OIB.

Rezime

Domene po predloženoj cijeni od 700 kuna ne smiju biti skuplje od 100 kuna. Zastarjeli papir-model registracije svakako treba zamijeniti sa digitalnim online registracijama kako je i svugdje u svijetu, pa i kod nas. A “idimi dojdimi” domene poput com.hr zamijeniti sa međunarodnim standardima poput co.hr. Mi smo nitko i ništa u globalnom informacijskom sustavu i odstupanja od međunarodnih standarda nas samo još više udaljavaju.
Za kraj bih spomenuo da su domene ovdje upravo zbog njihovih korisnika, stoga treba korisnicima olakšati komunikaciju i upotrebu, te da izbjegnemo neugodne situacije gdje slučajno krivo ispunimo obrazac ili nedajbože uzmemo krivi obrazac pa nakon dva tjedna uzaludnog čekanja sve nanovo.

Oznake:, , ,

25 komentara

  1. Zvonko
    16. veljače 2010. Odgovori

    Slažem se sa svim navedenim, još bih dodao u slučaju da se selite sa hosta na novi host procedura za CARNet je ista, znači opet prikupljanje papirologije i slanje u CARNet ili novom host provideru samo zbog dodjeljivanja novog DNS zapisa, osvrnuo bih se i na predloženu cijenu od 700 kn, popularne komercionalne .com, .net, .info pa i .eu koštaju otprilike 10-15€ godišnje a mi bi sad 100€.
    Jedino ako i to nije prijedlog vlade kao da namaknu sredstva :) (nadam se da je ova moja poslijednja rečenica šala)

  2. Zvonko
    16. veljače 2010. Odgovori

    Slažem se sa svim navedenim, još bih dodao u slučaju da se selite sa hosta na novi host procedura za CARNet je ista, znači opet prikupljanje papirologije i slanje u CARNet ili novom host provideru samo zbog dodjeljivanja novog DNS zapisa, osvrnuo bih se i na predloženu cijenu od 700 kn, popularne komercionalne .com, .net, .info pa i .eu koštaju otprilike 10-15€ godišnje a mi bi sad 100€.
    Jedino ako i to nije prijedlog vlade kao da namaknu sredstva :) (nadam se da je ova moja poslijednja rečenica šala)

  3. uberVU - social comments
    16. veljače 2010. Odgovori

    Social comments and analytics for this post...
    This post was mentioned on Twitter by filipvisic: RT: @buzz4web: Mali korak za Carnet, ali velik za Hrvatsku, i to u krivom smjeru http://is.gd/8uuFX...

  4. Darko Kontin
    16. veljače 2010. Odgovori

    Potpisujem cijeli post! Nicely said

  5. Darko Kontin
    16. veljače 2010. Odgovori

    Potpisujem cijeli post! Nicely said

  6. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    @Zvonko ja plaćam .com, .net domene u SAD-u 10 dolara i nema te .hr domene za koju bih izdvojio 700 kuna, znači više od deseterostruke cijene. Možda bi nam uzor trebali biti crnogorci koji su sa svojim domenama napravili biznis stoljeća

  7. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    @Zvonko ja plaćam .com, .net domene u SAD-u 10 dolara i nema te .hr domene za koju bih izdvojio 700 kuna, znači više od deseterostruke cijene. Možda bi nam uzor trebali biti crnogorci koji su sa svojim domenama napravili biznis stoljeća

  8. Zvonko
    16. veljače 2010. Odgovori

    Tomislave realno mi nemožemo iskoristiti našu vršnu domenu kao crnogorci jer je njihov nastavak zgodan i nama i strancima :), logićno je da nitko normalan (bez uvrede) neće i neželi plačati 700kn za domenu, možda/vjerovatno budu plačale veči obrtnici ili tvrtke zbog prestiža tako da mi nije jasno po kojim se kriteriju i logici vode u CARNet-u, radije neka uspostave više nastavaka za komercijanu djelatnost, nadam se iskreno da će ipak netko doći pameti pa se to neće obistimiti (do sad sam vjerovao da tamo ima pametnih ljudi ali ovo me pomalo razuvjerava)

  9. Zvonko
    16. veljače 2010. Odgovori

    Tomislave realno mi nemožemo iskoristiti našu vršnu domenu kao crnogorci jer je njihov nastavak zgodan i nama i strancima :), logićno je da nitko normalan (bez uvrede) neće i neželi plačati 700kn za domenu, možda/vjerovatno budu plačale veči obrtnici ili tvrtke zbog prestiža tako da mi nije jasno po kojim se kriteriju i logici vode u CARNet-u, radije neka uspostave više nastavaka za komercijanu djelatnost, nadam se iskreno da će ipak netko doći pameti pa se to neće obistimiti (do sad sam vjerovao da tamo ima pametnih ljudi ali ovo me pomalo razuvjerava)

  10. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    Bravo Tomislave, apsolutno se slažem s tobom!!
    Prvenstveno činjenica je da s obzirom da se (self)hostingom bavimo već više više od 10-ak godina i dobro smo upoznati s nedostacima dosadašnjeg sustava i da je dosadašnja procedura reganja .HR domena zaista bila kao iz "pretpotopnog" doba, snail-mail, te ako je slučajno klijent zaboravio priložit dokument - DNS služba ne čuva dokumentaciju, pa sve formulare iznova popunjavati i slati... a radi se o - Internet domeni! Da, svi ažurni podaci o tvrtkama, obrtima, udrugama dostupni su online.
    Cijena od 700kn je sramotna, ali odakle Ti ta brojka? S jučerašnjeg predavanja u Carnetu? Uglavnom, moje osobno mišljenje je da HR domena toliko ne vrijedi ni u snu, to je najskuplja top-level domena za koju znam!
    Da, Crnogorci rade s GoDaddy-em biznis desetljeća, a mi iz jedne sramote u drugu...
    @Zvonko: za presenjelje domene nije potrebno prikupljati svu dokumentaciju (ako se ne mora mijenjat administrativni kontakt), već samo dva formulara za promjenu nameservera (HRTLD03 i HRTLD04)

  11. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    Bravo Tomislave, apsolutno se slažem s tobom!!
    Prvenstveno činjenica je da s obzirom da se (self)hostingom bavimo već više više od 10-ak godina i dobro smo upoznati s nedostacima dosadašnjeg sustava i da je dosadašnja procedura reganja .HR domena zaista bila kao iz "pretpotopnog" doba, snail-mail, te ako je slučajno klijent zaboravio priložit dokument - DNS služba ne čuva dokumentaciju, pa sve formulare iznova popunjavati i slati... a radi se o - Internet domeni! Da, svi ažurni podaci o tvrtkama, obrtima, udrugama dostupni su online.
    Cijena od 700kn je sramotna, ali odakle Ti ta brojka? S jučerašnjeg predavanja u Carnetu? Uglavnom, moje osobno mišljenje je da HR domena toliko ne vrijedi ni u snu, to je najskuplja top-level domena za koju znam!
    Da, Crnogorci rade s GoDaddy-em biznis desetljeća, a mi iz jedne sramote u drugu...
    @Zvonko: za presenjelje domene nije potrebno prikupljati svu dokumentaciju (ako se ne mora mijenjat administrativni kontakt), već samo dva formulara za promjenu nameservera (HRTLD03 i HRTLD04)

  12. Zvonko
    16. veljače 2010. Odgovori

    Bernard na ta dva obrazca sam i mislio (mada ja trebam ustvari samo 03, jer 04 ispunjava host) ali da bih ispunio prvi HRTLD03 moram ponovno od obrta ili udruge tražit podatke pa pečat, potpis ma perepetije do bolo (još ak vlasnik nije blizu), pa onda to sve piješke (poštom) poslati i čekat 2 tjedna da mi odobre??? (već jednom odobrenu) domenu a u stvari je potrebno samo promjeniti DNS zapis :(

  13. Zvonko
    16. veljače 2010. Odgovori

    Bernard na ta dva obrazca sam i mislio (mada ja trebam ustvari samo 03, jer 04 ispunjava host) ali da bih ispunio prvi HRTLD03 moram ponovno od obrta ili udruge tražit podatke pa pečat, potpis ma perepetije do bolo (još ak vlasnik nije blizu), pa onda to sve piješke (poštom) poslati i čekat 2 tjedna da mi odobre??? (već jednom odobrenu) domenu a u stvari je potrebno samo promjeniti DNS zapis :(

  14. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    @Zvonko: I HRTLD03 i HRTLD04 popunjavamo mi hosting provideri, to su informacije o osnovnom i pomoćnom nameserveru. Uz njih se ne mora slati ponovo Rješenje, samo pečat i potpis na njih, te se ta izmjena DNS zapisa izvrši mnogo brže nego odobrenje domene. Mi s tim nikad nisamo imali problema, problem je ako se uz glavni zahtjev zaboravi priložit Rješenje, onda u DNS službi bacaju nepotpuni zahtjev u koš a ti prikupi i šalji sve ponovo...

  15. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    @Zvonko: I HRTLD03 i HRTLD04 popunjavamo mi hosting provideri, to su informacije o osnovnom i pomoćnom nameserveru. Uz njih se ne mora slati ponovo Rješenje, samo pečat i potpis na njih, te se ta izmjena DNS zapisa izvrši mnogo brže nego odobrenje domene. Mi s tim nikad nisamo imali problema, problem je ako se uz glavni zahtjev zaboravi priložit Rješenje, onda u DNS službi bacaju nepotpuni zahtjev u koš a ti prikupi i šalji sve ponovo...

  16. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    Meni konkretno smeta to što ako i dođe do pogreške pri slanju obrazaca za registraciju oni nišra ne arhiviraju ve je sve potrebno slati nanovo. Recimo ja sam imal slučaj registracije domene di mi je klijent iz Čakovca, a radi dole na moru i svaka dva tjedna dolazi doma...Naime, popunili obrazac, ja poslo...nakon para dana on otišao dole i vraća se za dva tjedna. Igrom prilika poslao krive obrasce, umjesto HRTL-D ja popunio HRTL-I ili v, ne sjećam se..moja greška..ali problem je što opet moram njega gnjaviti kad dođe doma, da dolazi do mene štambiljati, potpisivati i kopirati rješenja pa tek onda šaljem na regu u DNS i kroz dva tjedan bude imal domenu. Znači zbog jedne greškice koja se treba riješiti unutar maksimalno 24 sata mi gubimo skoro mjesec dana.
    Zato apelirmn DNS službi da zakorači u 21 stoljeće i krene sa online registracijama domena, čovjek ukuca OIB, podatke o tvrtki i to je to. BTW. JMBG je ionako privatan podatak, zašto ga između ostalih mora imati i DNS služba?

  17. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    Meni konkretno smeta to što ako i dođe do pogreške pri slanju obrazaca za registraciju oni nišra ne arhiviraju ve je sve potrebno slati nanovo. Recimo ja sam imal slučaj registracije domene di mi je klijent iz Čakovca, a radi dole na moru i svaka dva tjedna dolazi doma...Naime, popunili obrazac, ja poslo...nakon para dana on otišao dole i vraća se za dva tjedna. Igrom prilika poslao krive obrasce, umjesto HRTL-D ja popunio HRTL-I ili v, ne sjećam se..moja greška..ali problem je što opet moram njega gnjaviti kad dođe doma, da dolazi do mene štambiljati, potpisivati i kopirati rješenja pa tek onda šaljem na regu u DNS i kroz dva tjedan bude imal domenu. Znači zbog jedne greškice koja se treba riješiti unutar maksimalno 24 sata mi gubimo skoro mjesec dana.
    Zato apelirmn DNS službi da zakorači u 21 stoljeće i krene sa online registracijama domena, čovjek ukuca OIB, podatke o tvrtki i to je to. BTW. JMBG je ionako privatan podatak, zašto ga između ostalih mora imati i DNS služba?

  18. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    Upravo sam u kontaktu s Carnetom i primio sam jučerašnje podatke s predavanja. Uglavnom - omogućit će se da hosting tvrtke budu registrari za .com.hr a kasnije i za ove .hr domene koje će se plaćati i registracija će ići online kao i za .com domene. Cijene koje vidim visoke su, da, no moram tražiti malo pojašnjenja... Imam još neki nejasnoća pa se mogu javiti kad dobijem točno pojašnjenje...

  19. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    Upravo sam u kontaktu s Carnetom i primio sam jučerašnje podatke s predavanja. Uglavnom - omogućit će se da hosting tvrtke budu registrari za .com.hr a kasnije i za ove .hr domene koje će se plaćati i registracija će ići online kao i za .com domene. Cijene koje vidim visoke su, da, no moram tražiti malo pojašnjenja... Imam još neki nejasnoća pa se mogu javiti kad dobijem točno pojašnjenje...

  20. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    Super ajd izvijesti nas o novitetima, ne prolazi mi nikako 700 kuna za domenu

  21. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    Super ajd izvijesti nas o novitetima, ne prolazi mi nikako 700 kuna za domenu

  22. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    Dobio sam zaista opširan i detaljan odgovor od g.Zorana Vlaha, koordinatora za .HR domenu, s osvrtom i na ovaj post, te zaista pohvaljujem njegov trud i profesionalnost za ovaj opširan mail.
    Na žalost kratak sam s vremenom večeras (treća smjena za preseljenje servera) pa ću tek sutra odgovoriti i g.Vlahu i ovdje...

  23. Bernard Toplak
    16. veljače 2010. Odgovori

    Dobio sam zaista opširan i detaljan odgovor od g.Zorana Vlaha, koordinatora za .HR domenu, s osvrtom i na ovaj post, te zaista pohvaljujem njegov trud i profesionalnost za ovaj opširan mail.
    Na žalost kratak sam s vremenom večeras (treća smjena za preseljenje servera) pa ću tek sutra odgovoriti i g.Vlahu i ovdje...

  24. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    Očekujemo odgovor :)
    Ako je opširnije mogu ponuditi i zaseban blog post kao odgovor na ovaj post i općenito na temu .hr domena.

  25. Tomislav Buza
    16. veljače 2010. Odgovori

    Očekujemo odgovor :)
    Ako je opširnije mogu ponuditi i zaseban blog post kao odgovor na ovaj post i općenito na temu .hr domena.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *