Imao sam razgovor – nikad napisano i opisano pravilo tri klika

Nedavno sam imao razgovor o tome koliko je bitno smanjiti broj klikova da bi posjetitelj došao do sadržaja, odnosno informacije. Te koliko je relevantno upitno pravilo tri klika.

Postojalo je to takozvano ‘pravilo tri klika’. Pravilo koje je govorilo o tome da bi sadržaj morao biti dostupan unutar tri klika nakon posjeta naslovnoj stranici.

Današnji modeli, odnosno koncepti pri izradu web stranica ponekad eliminiraju i taj jedan klik, odnosno sav sadržaj bude prezentirani na naslovnici.

Jedan od klijenata, a kojem radim web dućan će vrlo teško postići jedan, dva ili čak tri klika do proizvoda. Kako se radi o raznim proizvodima na prirodnoj bazi i radi se o prilično izdašnoj klasifikaciji proizvoda. Do njih se ponekad dolazi u više od tri klika. To može biti ulaskom u kategoriju, pa zatim ulaskom u potkategoriju, te ukoliko se proizvod nalazi na početnoj stranici potkategorije klikom na naslov dolazi se do njega, dakle to je treći klik, kupnja je već četvrti klik, odnosno ponekad je potreban još jedan dodatni klik za odabir stranice (na zahtjev klijenta smo išli sa stranicama).
Da li je to loše? Ili neki problem zbog kojeg bi klijent/kupac mogao otići? Ne.
Studije i istraživanja dokazuju upravo suprotno. Jakob Nielsen je u knjizi “Prioritizing Web Usability” opisao slučaj istraživanja kada je e-commerce site uvođenjem novog dizajna i četvrtog klika, umjesto dosadašnja 3 klika, dobio 600% povećanje samog angažmana posjetitelja, što je rezultiralo i povećanjem prodaje.

Jedna druga studija još iz daleke 2003. godine pokazuje da posjetitelji ne odlaze nakon 3 klika.

Uglavnom ono što je bitnije od eliminiranja trećeg klika i pretvaranje u jedan ili dva klika jest postepeno vođenje klijenta do cilja. Drugim riječima ako se nakon svakog klika posjetitelj osjeća da je bliže cilju, zadatak je ispunjen.

Da li je pravilo x klikova bitno i danas, 2013. godine? Da li je bilo bito ikada?
Tendencije na webu idu u mjeru da informacija bude što dostupnija. Pravilo kao takvo nije pravilo, nije nikada bi bilo. Određeni tipovi stranica su eliminirali klik općenito – Tumbler. Mobilne inačice stranica također idu u smjeru da se eliminira klik odnosno dodir te da svaka informacija bude na naslovnici.

Uglavnom, famozna tri klika daleko su iza nas i rekao bih čak da se radilo o priličnoj – gluposti.

Danas si možemo isto tako postavljati pitanja u smjeru jednog klika ili nijednog klika? Skrola? Kolikog skrola? Sve su stranice u nekom responsive modelu, odnosno samoprilagođavajuće s obzirom na uređaj rezoluciju uređaja, stoga je definiranje uvjeta – klijent mora u maksimalno dva klika do proizvoda prilično suludo.

1 thought on “Imao sam razgovor – nikad napisano i opisano pravilo tri klika”

  1. Klik u search polje, unos željenog pojma, klik na search i eto te 🙂
    Mislim da se pravila bilo kojeg tipa ne mogu jednako odnositi na svaki tip weba. Tako da neki webovi imaju bolju konverziju sa manje klikova do sadržaja, neki sa više. Ono što je bitnije kako korisnika navoditi do konverzije…

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *