Blog

Buzz marketing


Kad me netko pita što je to buzz, što je to buzz marketing, najjednostavniji odgovor je da je to neka vrsta potencijalnog komercijalnog trača.
Ovih dana sam dobio upit za izjavu u jednom domaćem poslovnom mjesečniku na temu buzz marketinga i to konkretno što je buzz marketing, koji su njegovi dosezi i kako ga primjenjujem u svojoj tvrtci.

Prvo sam pomislio da sam s tom izjavom gotov za pet minuta, zakačim popratnu fotku i čekam kako ću ispasti. Međutim, kad sam krenuo puniti karticu od 800 znakova, samo pola sata mi je trebalo da smislim kako ću to sročiti. Naravno, problem je bio taj limit od 800 znakova. Na kraju sam uspio s 3500 znakova srezati na nekih 1400, ostalo će valjda rezati novinar ili urednik časopisa.

Što je buzz marketing?

Kao prvo, buzz marketing već postoji neko vrijeme i koristi se na veliko, u Hrvatskoj je, naravno, još u pelenama, ali uskoro će prohodati.
Najbanalnije govoreći to je jednostavno prenošenje poruka, preporuka od korisnika do korisnika, a da se pritom vodi računa o mogućem viralnom efektu. Što to znači? Evo konkretan primjer. Ja hostam svoje projekte na Avalonu. Izuzetno sam zadovoljan njihovom uslugom, pristupom klijentu, cijena je malo veća, ali odlučio sam plaćati kvalitetu, a osim toga kad sam prije houhouhou godina tražio hosting za svoje prve stranice oni su mi prvi uletjeli među rezultate pretraga.
Svoje zadovoljstvo njima dijelim porukom tipa: „Svima koji žele kvalitetan hosting osobno preporučam Avalon! Ja sam zadovoljan klijent.“ (ovo je samo ogledni primjer iz glave). Tu poruku, koja se odsad zove buzz plasiram na, recimo, društvene mreže. Lijepim kao status na Facebook profilu, fun stranici i stavljam u Twitter poruku, dakle dijelim je svojim ljudima.
Recimo da od 700injak mojih pratitelja na Twitteru njih 5 retweeta, odnosno pošalje tu istu poruku svojim pratiteljima i tako je podijeli s još recimo, 1500 njihovih pratitelja. Od tih 1500 opet se može naći 15 njih koje će dalje retweetati svojima pratiteljima i tako dalje. Ovo je jedan banalan primjer buzza sa laganim viralnim efektom. Dakle, jednom metodom zvanom, word to mouth šaljemo poruku određenog sadržaja drugim korisnicima. Ono što je najbolje od svega, jest to da nas taj sami viralni efekt ne košta ništa.
Ok, nije da je besplatno, naravno naručitelj plaća tvrtki ili pojedincu za pokretanje takve kampanje, ali u svakom slučaju ispada ga dosta jeftinije od klasičnih internetskim kampanja banerima, sponzoriranim člancima i slično.
Specifičnost buzz marketinga je u tome što je teško lagati. Naime, zamislimo slučaj izmišljene tvrtke koja se bavi hosting uslugama.
Recimo da je cijela tvrtka smještena u sobi nekog poduzetnika željnog love, a koji se bavi preprodajom turbo jeftinih i loših indijskih hosting paketa. Stanoviti izmišljeni gospodin distribuira odlično odrađenu Objavu za medije, te mnogi časopisi, portali i blogovi istu i objave. Naravno, uz to ima i prekrasnu Internet stranicu. Tom metodom recimo da dobije 1000 klijenata koji će izdvojiti svaki po 1000 kuna za dvogodišnji smještaj stranica. Jer ipak ako su novine i portali pisali o tome, onda nešto vrijedi i još na dvije godine. Čovjek pokupi pare, zatvori svoj d.o.o. te ide dalje s početnim kapitalom u nešto novo. Dosadašnji zakon mu to dozvoljava, ali ne zadugo. (ovo je samo marginalni primjer)
Buzz marketing to ne dozvoljava, jer ako ja imam loš hosting i ako ću ja taj loš hosting preporučiti svojim klijentima, online kolegama onda bacam sivu sjenu na samoga sebe, samom sebi rušim kredibilitet i stvaram loše preporuke. Dakle, to ne prolazi.

Komercijalno iskorištavanje buzz marketinga

E, sad ovo može biti dosta paradoksalno jer kako sam i naveo na početku da mi je buzz najlakše opisati kao komercijalni trač. Buzz ima tendencije da se širi sam od sebe. Recimo primjer iPada ili iPoda. Kada se iza globalnog „trača“ krije kvalitetan proizvod onda uspjeh takve kampanje nije upitan, a i samo financijsko ulaganje nije potrebno ili je minimalno jer ljudska je priroda da što prije prenesu svojim kolegama, prijateljima taj hot buzz i time steknu status „ja to već znam“.

A što ako imamo proizvod koji nema sam po sebi status „svima zanimljivo“ te ga je potrebno promovirati?

Ako želimo pokrenuti ekonomičnu kampanju onda je svakako jedna inkarnacija buzz marketinga kao stvorena za to. Radi se o marketingu na društvenim mrežama i blogovima. Kupci danas traže, neki i inzistiraju na osobnim iskustvima drugih korisnika, a upravo društvene mreže i njihova široka zajednica popraćena sa blogerima je idealna za to.

Dakle, komercijalna nota buzz marketinga?

Da, ali s rezervom i pažljivo. Ono što je najbitinije za istaknuti je da doseg buzz marketinga nije garantiran, drugim riječima obećati nekome doseg i reakciju 10 000 korisnika je suludo, izvedivo, ali suludo. S druge strane je daleko prodornije od objave za javnost koja je vjerojatno puno skuplja. Tu sad ipak dolaze na vidjelo oni iskusniji u toj domeni marketinga.
Na kraju krajeva, za buzz marketing koriste se i blogovi, te blog postovi. Primjer ću uzeti ovaj post u kojem kao jedan pozitivan primjer navodim Avalon kao hosting tvrtku. Zar ne?
Želite konačno i vi buzznuti u svijet? Buzz.hr 🙂

Oznake:, ,

2 komentara

  1. Tweets that mention Buzz marketing | tomislav buza blog -- Topsy.com
    16. travnja 2010. Odgovori

    [...] This post was mentioned on Twitter by AVALON web hosting, AVALON web hosting. AVALON web hosting said: RT @buzz4web: Buzz marketing http://ow.ly/174BoE [...]

  2. Martina Kocijan
    12. siječnja 2011. Odgovori

    http://poduzetnicauhrvatskoj.blog.hr/2011/01/1628665951/ako-se-ne-promovirate-kao-da-ne-postojite.html

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *